B12 vitamiini – Hyödyllistä tietoa

 

kobalamiini

B12-vitamiini eli kobalamiini on elintärkeä vesiliukoinen vitamiini, jolla on keskeinen rooli veren puna- ja valkosolujen sekä DNA:n muodostamisessa ja hermoston toiminnassa.  Koska ihmisen elimistö ei tuota B12 vitamiinia, sitä täytyy saada säännöllisesti ravinnosta. Puutos aiheuttaa yleisimmin anemiaa ja erilaisia hermostollisia häiriöitä.

B12-vitamiini vaikutus elimistössä

Ihmisen elimistössä aktiiviset B12-vitamiinin muodot ovat syanokobalamiini, hydroksikobalamiini, metyylikobalamiini ja adenosiinikobalamiini. B12 toimii koentsyyminä (oleellisena osana) DNA-synteesissä. Lisäksi se osallistuu hermokudoksen toimintaan ja veren muodostamiseen. Sitä myös tarvitaan foolihapon (B2) muuntamiseksi elimistössä toimivaan muotoon.

Muita kehon normaaleja toimintoja jotka ovat riippuvaisia B12-vitamiinista ovat esimerkiksi kognitiiviset taidot, immuunijärjestelmän toiminta, uni ja aineenvaihdunta.

Kobalamiini imeytyminen on monivaiheinen prosessi joka alkaa vatsasta ja päättyy suoliston kautta maksaan. Se tarvitsee imeytyäkseen mm. ns. sisäistä tekijää, joka on maharauhasten erittämä glykoproteiini. Ruokavalio voi vaikuttaa vitamiinin imeytymiseen ja esim. foolihapon puute tai erilaiset vatsan ja suoliston toimintahäiriöt voivat aiheuttaa myös B12 puutosta.

B12-vitamiinin saantisuositus

Valtion ravitsemusneuvottelukunnan mukaan ihmisen tulee saada n. 2 mikrogrammaa vuorokaudessa. Imettävillä naisilla tämä on 2,6 mikrogrammaa ja lapsilla 0,5–1,3 mikrogrammaa vuorokaudessa. Suurimmalla osalla tämä täyttyy, mutta tietyillä ryhmillä on todettu vajautta. Yliannostusriskit ovat pienet, sillä vitamiini on vesiliukoista ja sen imeytyminen hidastuu luonnollisesti varastojen täyttyessä. Periaatteessa saantisuosituksen voi ylittää jopa satakertaisesti ilman huomattavia vaikutuksia. Tällaisella ylisaannilla ei tosin ole mitään erityisiä hyötyjäkään.

B12 puutos – vanhukset ja vegaanit erityishuomiossa

Nykyisten tietojen mukaan B12-vitamiinin puutos voi olla yllättävän yleistä. Yhdysvaltalaisissa tutkimuksissa jopa 40 % testatuilla oli alhaiset kobalamiinitasot ja 10 % jo varsinainen puutostila. Turussa tehdyssä tutkimuksessa taas yli 65 vuotiasta 6 % kärsi puutoksesta ja 32 % oli lähellä puutosta. Ottaen huomioon aineen tärkeyden terveydelle, tämä on huolestuttava kehityssuunta.

Varsinkin vanhojen ihmisten tulee huolehtia riittävästä ravinteiden saannista. B12-vitamiinin riittävä saanti auttaa mm. ikääntyvän aivoja ja lihaksia pysymään kunnossa. Vegaanit ovat toinen riskiryhmä; pääasialliset lähteet ovat eläinkunnan tuotteita eli kasvisperäiset tuotteet sisältävät luonnollisesti heikosti kobalamiinia. Sitä on tosin lisättynä joissain yleisissä ruoissa.

Muita erikoistiloja mistä kobalamiinin puutos voi syntyä ovat laktoosi-intoleranssi, keliakia, raskaus ja imetys, sairaudet, stressi, kova rasitus, paastot ja laihdutuskuurit, ehkäisypillereiden käyttö ja runsas alkoholinkäyttö. Lisäksi joillain on elimistön imeytymishäiriöitä, joita korjaamaan tarvitaan lääkitystä.

B12-vitamiinin puutosoireita ovat

  • Ääreishermoston (esim. sormet, varpaat) kihelmöinti tai tunnottomuus
  • Muistin häiriöt
  • Mielialan häiriöt
  • Lihasten heikkous
  • Yleinen heikkous/väsymys
  • Verisuonitukokset
  • Megaloblastinen anemia
  • Pernisiöösi anemia (näivetysveritauti)

b12 vitamiinin lähteet

Mistä saa B12-vitamiinia?

B12 perinteinen, paras lähde on eläinperäinen ravinto. Parhaita lähteitä ovat maksa, munuainen, kala ja liha sekä maitotuotteet ja hiivavalmisteet.  Kasvissyöjät saavat kobalamiinin parhaiten lisättynä esim. kasvismaidossa tai ravintohiivasta.

B12-ravintolisät

Ravintoaineet imeytyvät parhaiten, kun ne saa tuoreesta, puhtaasta ja mahdollisimman luonnollisesta ruoasta. Lähtökohtaisesti mahdollinen puutostila tulee korjata hyvällä ruokavaliolla. Hyviä ja toimivia B12-valmisteita on kuitenkin markkinoilla erilaisten kapseleiden, jauheiden ja suihkeiden muodossa.

Lähteet:

  • Wikipedia
  • RavintolisäWiki

Leave Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *