Vitamiini

Vitamiinit ovat orgaanisia yhdisteitä, joita ihmiset ja muut eliöt tarvitsevat, mutta eivät itse kykene tuottamaan lainkaan tai riittävästi ja näin ollen on saatava ravinnosta. Ihmiselle poikkeus on D-vitamiini, jota iho tuottaa auringonvalossa ultraviolettisäteilyn seurauksena. Vitamiinit jaetaan kahteen ryhmään, eli vesiliukoisiin vitamiineihin ja rasvaliukoisiin vitamiineihin.

Rasvaliukoinen

Rasvaliukoisuus on aineen kyky liueta rasvoihin, öljyihin, lipideihin yms. Rasvaliukoiset aineet liukenevat toisiin rasvaliukoisiin aineisiin. Rasvaliukoiset vitamiinit varastoituvat ihmisen elimistöön vesiliukoisia tehokkaammin.

Vesiliukoinen

Vesiliukoisuus on aineen kyky liueta veteen tai vesipohjaisiin aineisiin. Vesiliukoiset aineet liukenevat keskenään. Vesiliukoiset vitamiinit eivät varastoidu pitkäksi aikaa ihmisen elimistöön, B12-vitamiinia lukuun ottamatta.

A-vitamiini

A-vitamiini, eli retinoli, on ihmiselle välttämätön rasvaliukoinen vitamiini. A-vitamiini on yleisnimitys useammalle samankaltaisesti vaikuttavalle molekyylille. A-vitamiini on välttämätön mm. hämäränäölle ja puutos voi johtaa pahimmillaan sokeuteen. A-vitamiini vaikuttaa myös mm. luuston hyvinvointiin.

D-vitamiini

D-vitamiini ei ole varsinainen vitamiini, vaan rasvaliukoinen sekosteroidi. Sen esimuotoa muodostuu ihmisen iholla auringon UV-säteilyn vaikutuksesta. Sitä saa myös ravinnosta, esim. kalaöljystä ja maitovalmisteista. D-vitamiini edistää mm. aivojen toimintaa, kalsiumin ja luuston aineenvaihduntaa sekä ehkäisee sydän- ja verisuonitauteja, syöpätauteja, MS-tautia, fibromyalgiaa, reumatauteja, metabolista oireyhtymää ja muita. Pohjoismaissa suositellaan ajoittaista D-vitamiinilisän käyttöä auringonvalon puutteen vuoksi.

E-vitamiini

E-vitamiini on ihmiselle välttämätön rasvaliukoinen vitamiini ja nimitys usealle samanlaiselle molekyylille. E-vitamiini toimii antioksidanttina, joka suojelee kehon soluja ja rasvahappoja aineenvaihdunnassa syntyvien vapaiden radikaalien haittavaikutuksilta. Sillä on ainutlaatuinen kyky suojata elimistön rasvahappoja hapettumiselta ja lipidien tuhoutumiselta. Koska E-vitamiini toimii antikoagulanttina, sen liikasaanti voi johtaa erilaisiin verenvuotosairauksiin.

K-vitamiini

K-vitamiinit ovat rasvaliukoisia, veren hyytymisessä ja kalsiumin aineenvaihdunnassa tarvittavia vitamiineja. Orgaanisia K-vitamiineja ovat K1-vitamiini (fyllokinoni) ja K2-vitamiini (menakinoni) ja muita on valmistettu synteettisesti. Ihmisen elimistössä syntyy normaalisti riittävästi K-vitamiinia ravinnon kautta, mutta esim. vastasyntyneille annetaan K-vitamiinipistoksia monissa maissa. K-vitamiineja on runsaasti lehtikaalissa, pinaatissa, ruohosipulissa ja vastaavissa kasviksissa.

C-vitamiini

C-vitamiini (askorbiinihappo) on ihmiselle välttämätön vesiliukoinen vitamiini ja mukana monissa sen prosesseista johtuen sen kyvystä pelkistää muita aineita, eli toimia antioksidanttina. Se edistää mm. kalsiumin ja raudan imeytymistä ja ehkäisee rasvahappojen sekä A- ja E-vitamiinin hapettumista. Se on välttämätön B12-vitamiinin ja foolihapon imeytymiselle, vaikuttaa steroidihormonien synteesiin ja sappisuolojen muodostumiseen ja ehkäisee nitrosoamiinien muodostusta. C-vitamiinia tarvitaan kollageenin muodostamiseen, josta riippuu mm. verisuonten, luiden, hampaiden ja kaikkien sidekudosten lujuus. C-vitamiinin päivittäinen saantisuositus aikuisilla on n. 100 milligramman luokkaa.

B-vitamiini

Tiamiini (B1-vitamiini) edistää ravinnon muuntamista energiaksi sekä auttaa karboksylaasin ja muiden entsyymien toiminnassa. Riboflaviini (B2-vitamiini) on välttämätön mm. ihon, kynsien ja hiusten terveydelle. Niasiinin (B3-vitamiini) johdannaiset ovat tärkeitä solujen aineenvaihdunnalle. Pantoteenihappo (B5-vitamiini) vaikuttaa energia-aineenvaihduntaan, ihon terveyteen ja steroidihormonien muodostumiseen. Pyridoksiini (B6-vitamiini) on välttämätön vitamiini, joka on koentsyymi monessa elimistön reaktioissa. Biotiini (B7-vitamiini) osallistuu hiilihydraattien ja rasvojen aineenvaihduntaan katalyyttina. Foolihappo (B9-vitamiini) on mm. punasolumuodostukselle välttämätön. Kobalamiini (B12-vitamiini) on elintärkeä elimistölle esim. valko- ja punasolujen muodostuksessa sekä hermosolujen toiminnassa.