Niasiini eli nikotiinihappo tai nikotiiniamidi: B3-vitamiini

 

b3-vitamiini

Tässä käymme läpi niasiinin eli B3-vitamiinin lähteitä ja muuta vastaa tietoa. B3-vitamiinia esiintyy tyypillisesti kahdessa eri muodossa, nikotiinihappona ja nikotiiniamidina. Niasiinia itsessään saa ravinnosta tai sitä muodostuu elimistössä tryptofaanista, välttämättömästä aminohaposta.

Niasiini on monessa elimistön prosessia mukana; se on välttämätön mm. hiilihydraattien, valkuaisaineiden ja rasvojen aineenvaihdunnalle. Se toimii myös antioksidanttina. Niasiinin (Suomessa harvinainen) puutostauti tunnetaan nimellä pellagra.

Mitä on niasiini?

B3-vitamiini (niasiini) on vesiliukoinen, ihmiselle välttämätön vitamiini. Niasiini muuttuu elimistössä NADH:ksi ja NADPH:ksi, jotka taas kiinnittyvät tietyihin entsyymeihin osana niiden suorittamia kemiallisia reaktioita. Yksi merkittävimpiä B3-vitamiinin vaikutusalueita on elimistön energia-aineenvaihdunta, jossa hiilihydraatteja, aminohappoja ja rasvahappoja hajotetaan energiaksi (ATP).

Ohessa tarkempaa tietoa niasiinin vaikutuksista.

B3-vitamiinin vaikutuksia

1. Hermosto

Niasiini on tärkeää hermoston toiminnalle. Puutteellinen saanti voi aiheuttaa hermostollisia häiriöitä, esim. ääreisraajojen pistelyä tai tunnottomuutta.

2. Limakalvot

B3 edistää limakalvojen normaalia toimintaa ja terveyttä, eli ehkäisee esim. kuivuutta ja halkeilua.

3. Iho

B3 edistää ihon normaalia toimintaa ja terveyttä, eli ehkäisee esim. kuivuutta, hilseilyä

4. Energia-aineenvaihduntaa

B3-vitamiini on hiilihydraattien, aminohappojen ja rasvahappojen aineenvaihduntaan osallistuvien entsyymien rakennusosa. Niasiini auttaa siis elimistöä energian tuotannossa.

5. Hermoston toimintaa

Hermosolut tarvitsevat kaikkia B-ryhmän vitamiineja normaaliin toimintaansa, myös niasiinia. Yksittäisen B-vitamiinin puutos voi johtaa neurologisiin oireisiin kuten kouristeluun, ärtyneisyyteen tai hermokipuun.

Muutamia hyviä B-vitamiinin lähteitä:

  • Maksa
  • Liha
  • Kala
  • Koko/täysjyvä
  • Kanamunat
  • Maitovalmisteet
  • Pähkinät
  • Tryptofaanin lähteet (muodostaa niasiinia elimistössä)

Niasiinin saantisuositukset

B3-vitamiinin saantisuositus riippuu pitkälti iästä ja sukupuolesta, mutta siihen vaikuttavat myös fyysinen aktiivisuus ja terveydentila.

Keskivertomiehellä niasiinin saantisuositus on n. 18 mg ja naisilla 15 mg vuorokaudessa. Sairaustilat, puutteellinen ruokavalio, ruoka-aineherkkyydet ja alkoholin runsas käyttö lisäävät B3-vitamiinin tarvetta.

Niasiinin yliannostuksen sivuvaikutuksina esiintyy mm. ripulia, ihon punoitusta, kuumotusta, kutinaa ja päänsärkyä.

Niasiinin puutos

Niasiinin huono saanti ravinnosta aiheuttaa lopulta pellagraa, puutostautia, jossa iholle tulee symmetristä, hilseilevää ja karheaa ihottumaa sekä ihon tummentumista. Pitkälle jatkuessa pellagra johtaa loopulta ripulointiin, sekavuuteen ja jopa kuolemaan. Koska niasiinia muodostuu elimistössä myös tryptofaanista, voi pellagraa pitää myös aminohappojen puutostautina. Pellagra on harvinaista Suomessa paitsi alkoholistien kohdalla.

Niasiinin saantitarve voi kasvaa mm. näissä tilanteissa:

  • laktoosi-intoleranssi
  • keliakia
  • raskaus ja imetys
  • kova fyysinen tai henkinen rasitus (stressi)
  • yksipuolinen ravinto, dieetit ja laihdutuskuurit
  • runsas alkoholinkäyttö

B3-vitamiini ravintolisät

Vitamiinit tulee saada pääsääntöisesti varsinaisesta ravinnosta. B3-vitamiini imeytyy elimistöön paremmin luonnollisesta lähteestä kuin synteettisestä valmisteesta.

Ravintolisiä yleisesti tulee käyttää vain osana tasapainoista ruokavaliota. Laadukkaita B3-vitamiinilisiä kuitenkin löytyy, esim. suosittelemiamme FitLine-tuotteita; FitLine Activize ja FitLine Beauty sisältävät niasiinia ja muita B-ryhmän vitamiineja.

Muista aina noudattaa annettuja käyttöohjeita ja kiinnitä huomioita ravintoaineiden saantimäärään, jos käytä useita tuotteita samanaikaisesti.

Leave Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *