B2-vitamiini: riboflaviinin terveysvaikutukset

 

b2-vitamiini, riboflaviini, lähteitä

Tässä käymme läpi B2-vitamiinin vaikutuksia, lähteitä ja muuta tietoa. Riboflaviini on välttämätön mm. nopeasti uusiutuvien kudosten, kuten hiusten, ihon, kynsien ja limakalvojen hyvinvoinnille ja solujen aineenvaihdunnalle ja energian tuotannolle.

Mitä on riboflaviini?

B2-vitamiini (riboflaviini) on vesiliukoinen, ihmiselle välttämätön vitamiini. Keho tarvitsee riboflaviinia erityisesti muiden flaviinien esiasteeksi (FMN ja FAD), jotka taas ovat tärkeä osa monien tärkeiden entsyymien toimintaa. Nämä entsyymit mm. vaikuttavat valkuaisaineiden ja rasvahappojen synteesiin sekä useiden välittäjäaineiden tuotantoon. Riboflaviini on osana myös punasolujen muodostusta ja on tärkeä myös hermoston normaalille toiminnalle.

Tutkimuksissa on saatu näyttöä siitä, että riboflaviinin vaje voi heikentää elimistön kykyä käsitellä rautaa (ravintoaine) ja heikentää hämäränäköä. Näiden lisäksi puutostila johtaa erinäisiin kudosten oireisiin, kuten suun limakalvon ongelmiin, suupielten halkeiluun, kielen turpoamiseen, limakalvojen herkkyyteen, kynsinauhojen kuivumiseen ja anemiaan. Pitkä puute johtaa vielä vakavampiin oireisiin.

Ohessa tarkempaa tietoa riboflaviinin vaikutuksista.

1. Raudan hyödyntäminen

Riboflaviini osallistuu raudan aineenvaihduntaan elimistössä, eli sen hyödyntämiseen varsinkin punasolujen hapenottokyvyn kannalta. Tästä syystä B2-vitamiinin puute voi johtaa anemiaan.

2. Ihon terveys

Riboflaviini on osa entsyymejä, jotka ovat tärkeitä erilaisten uusiutuvien kudosten terveydelle. Iho on näistä ilmeisin. Huono saanti voikin johtaa esimerkiksi ihon hilseilyyn tai ihottuman kaltaiseen oireiluun.

3. Limakalvojen hyvinvointi

Riboflaviini on ihon lisäksi tärkeä limakalvojen hyvinvoinnille. Puute voi aiheuttaa erilaista ärtymistä ja herkkyyttä, kuivumista, haavautumista tai esimerkiksi kielen turpoamista.

4. Energia-aineenvaihduntaa

B2-vitamiini on hiilihydraattien, rasvojen ja proteiinien aineenvaihduntaan osallistuvien entsyymien rakennusosa. Riboflaviini auttaa elimistöä muuntamaan energiaravintoaineita sille hyödylliseen muotoon.

5. Hermoston toimintaa

Hermosolut tarvitsevat kaikkia B-ryhmän vitamiineja normaaliin toimintaansa, myös riboflaviinia. Yksittäisen B-vitamiinin puutos voi johtaa neurologisiin oireisiin kuten kouristeluun, ärtyneisyyteen tai hermokipuun.

Muutamia hyviä B-vitamiinin lähteitä:

  • Proteiinipitoinen ruoka
  • Maksa
  • Hiiva
  • Vihannekset
  • Sienet
  • Maitotuotteet

(keittäminen vähentää B2-vitamiinin pitoisuutta ravinnossa)

Riboflaviinin saantisuositukset

B2-vitamiinin saantisuositus riippuu pitkälti iästä, mutta siihen vaikuttavat myös fyysinen aktiivisuus ja mahdolliset terveydelliset poikkeustilat ja erikoisruokavaliot.

Keskivertomiehellä riboflaviinin saantisuositus on n. 1,3-1,7 mg ja naisilla 1,2-1,7 mg vuorokaudessa. Sairaustilat, puutteellinen ruokavalio, ruoka-aineherkkyydet ja alkoholin runsas käyttö lisäävät B2-vitamiinin tarvetta.

Riboflaviinin yliannostusriskejä ei tunneta. Riboflaviini on vesiliukoinen vitamiini, joten ylimääräisyydet poistuvat itsestään elimistöstä.

Riboflaviinin puutosoireita ovat mm.

  • limakalvon ongelmat
  • suupielten halkeilu
  • kielen turpoaminen ja kirvely
  • kynsinauhojen kuivuminen
  • anemia
  • silmien valoherkkyys, hämäränäön heikentyminen
  • raudan käsittelykyky
  • aineenvaihdunnalliset häiriöt

Riboflaviinin saantitarve voi kasvaa mm. näissä tilanteissa:

  • laktoosi-intoleranssi
  • keliakia
  • raskaus ja imetys
  • kova fyysinen tai henkinen rasitus (stressi)
  • yksipuolinen ravinto, dieetit ja laihdutuskuurit
  • runsas alkoholinkäyttö

B2-vitamiini ravintolisät

Vitamiinit tulee saada pääsääntöisesti varsinaisesta ravinnosta. B2-vitamiini imeytyy elimistöön paremmin luonnollisesta lähteestä kuin synteettisestä valmisteesta. Ravintolisiä yleisesti tulee käyttää vain osana tasapainoista ruokavaliota.

Laadukkaita B2-vitamiinilisiä kuitenkin löytyy, esim. suosittelemiamme FitLine-tuotteita; FitLine Activize on paljon riboflaviinia ja muita B-ryhmän vitamiineja sisältävä ravintolisäjauhe. Muista aina noudattaa annettuja käyttöohjeita ja kiinnitä huomioita ravintoaineiden saantimäärään, jos käytä useita tuotteita samanaikaisesti.