Tiamiini: B1-vitamiinin terveysvaikutukset

B1 lähteet

Tässä jutussa käymme läpi ensimmäisen B-ryhmän vitamiinin, tiamiinin, vaikutuksia, lähteitä ja muuta tietoa. B1-vitamiini on elimistölle välttämätön vitamiini, jota tarvitaan mm. ruoan muuntamiseen energiaksi.

Mitä on tiamiini?

B1-vitamiini (tiamiini) on vesiliukoinen, ihmiselle välttämätön vitamiini. Kaikki B-vitamiinit ovat koentsyymien esiasteita ja samoin tiamiini on osa monia entsyymeitä, jotka ovat mukana elimistön erilaisissa prosesseissa. Tiamiini osallistuu muun muassa hiilihydraattien ja rasvahappojen aineenvaihduntaan, eli siis myös energian tuotantoon ja sen tarve kasvaakin kulutuksen kanssa.  Vitamiini on tärkeä myös esim. vastustuskyvylle ja ääreishermoston toiminnalle.

Tiamiini on antioksidantti, eli se suojelee elimistöä aineenvaihdunnan seurauksena syntyviltä vapailta radikaaleilta.

Tiamiinin mahdollinen puutostila voi johtaa erilaisiin oireisiin, kuten palorypälehapon kerääntymiseen ja näin ärtyneisyyteen, väsymykseen, hermosärkyyn ja liikunnan vaikeutumiseen. Pitkä puute johtaa beriberinä tunnettuun vakavaan tilaan.

Ohessa tarkempaa tietoa tiamiinin hyödystä ja vaikutuksista.

B1-vitamiinin vaikutukset

1. Antioksidanttinen

Tiamiini suojelee elimistön soluja hapettumisstressin vaikutuksilta. Hapettumisstressi on sitä, kun aineenvaihdunnan seurauksena syntyvät reaktiiviset happiyhdisteet alkavat reagoimaan elimistön solujen kanssa. Antioksidantit ehkäisevät tätä neutralisoimalla näitä yhdisteitä, eli vapaita radikaaleja.

2. Rasvahappojen aineenvaihdunta

Tiamiini on osa monia entsyymejä, jotka toimivat rasvahappojen aineenvaihdunnassa, eli muuntamisessa energiaksi. B1-vitamiini siis auttaa muuntamaan ravinnosta saatavaa rasvaa käytettäväksi energiaksi.

3. Hiilihydraattien aineenvaihdunta

B1-vitamiini on myös sokerien ja muiden hiilihydraattien aineenvaihduntaan osallistuvien entsyymien rakennusosa. Näin tiamiini auttaa siis muuntamaan ravinnosta saatavia hiilihydraatteja sille hyödylliseen muotoon.

4. Hermoston toiminta

Hermosolut tarvitsevat kaikkia B-ryhmän vitamiineja normaaliin toimintaansa. Jonkin yksittäisen B-vitamiinin, myös tiamiinin, puutos voi johtaa neurologisiin oireisiin kuten koordinaation ja liikkumisen heikentymiseen tai hermokipuihin.

5. Sydämen toiminta

Tiamiinin saanti vaikuttaa muiden lihasten tavoin myös sydämen toimintaan. B1-vitamiinin puutos voi näkyä lievänä sydämentykytyksenä tai vakavampana vajaatoimintana riippuen puutoksen kestosta/vakavuudesta.

Muutamia hyviä B-vitamiinin lähteitä:

  • Viljojen kuoret
  • Vehnäalkiot
  • Papukasvit
  • Liharuoat, maksa ja muut sisäelimet
  • Hiivat
  • Maitotuotteet

Tiamiinin saantisuositukset

B1-vitamiinin saantisuositus riippuu pitkälti iästä, mutta siihen vaikuttavat myös fyysinen aktiivisuus ja mahdolliset terveydelliset poikkeustilat ja erikoisruokavaliot.

Keskivertomiehellä tiamiinin saantisuositus on n. 1,3 mg ja naisilla 1,1 mg vuorokaudessa. Diabeetikoilla on havaittu, että tiamiini erittyy virtsaan jopa 15 normaalia nopeammin, eli heidän tarpeensa on myös normaalia suurempi. Myös alkoholin runsas käyttö ja alkoholismi lisäävät B1-vitamiinin tarvetta.

Tiamiinin yliannostusriski on todella pieni (vesiliukoinen), mutta periaatteessa mahdollinen; oireet ovat tällöin usein päänsärky, lihaskouristukset ja sydämen tykytys.

Tiamiinin puutosoireita ovat mm.tiamiini

  • Ääreishermoston häiriöt
  • Väsymys ja ärtyneisyys
  • Painon lasku ja ruokahaluttomuus
  • Ummetus
  • Hermosäryt
  • Kävelyhäiriöt
  • Vakavana beriberintauti

Tiamiinin yliannostusoireet

  • Päänsärky
  • Sydämen tykytys
  • Kouristukset

B1-vitamiini ravintolisät

Vitamiineja tulee saada pääsääntöisesti suoraan ravinnosta. B1-vitamiini imeytyy elimistöön paremmin luonnollisesta lähteestä kuin synteettisestä valmisteesta. Ravintolisiä yleensä tulee käyttää vain osana tasapainoista ruokavaliota.

Laadukkaita B1-vitamiinilisiä kuitenkin löytyy, esim. suosittelemiamme FitLine-tuotteita; FitLine Activize on paljon tiamiinia ja muita B-ryhmän vitamiineja sisältävä ravintolisäjauhe. Muista aina noudattaa annettuja käyttöohjeita ja kiinnitä huomioita ravintoaineiden saantimäärään, jos käytä useita tuotteita samanaikaisesti.

Leave Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *