E-vitamiinin terveysvaikutukset

 

e-vitamiiniTässä artikkelissa käymme lyhyesti läpi E-vitamiinin vaikutuksia, saantitarvetta ja ravintolähteitä. E-vitamiini on elimistölle välttämätön vitamiini, jonka pääasialliset vaikutukset liittyvät sen antioksidanttisuuteen.

Mikä on E-vitamiini

E-vitamiini on yksi ihmiselle välttämättömistä rasvaliukoisista vitamiineista. E-vitamiinit ovat itse asiassa joukko samankaltaisia molekyylejä, joista suurin biologinen aktiivisuus on alfatokoferolilla ja E-vitamiinipitoisuudet ilmaistaan tästä syystä α-tokoferoliekvivalentteina (α-TE).

E-vitamiini on antioksidantti, eli se suojelee elimistöä aineenvaihdunnan seurauksena syntyviltä vapailta radikaaleilta. Koska E-vitamiini on ainoa rasvaliukoinen antioksidantti, sillä on uniikki kyky suojata rasvahappoja hapettumisstressiltä.

Huomioi, että rasvaliukoisuus tarkoittaa myös sitä, että ylimääräisyydet varastoituvat elimistöön, näin mahdollistaen riskin yliannostukselle. Säännöllinen liikasaanti voi johtaa K-vitamiinin puutteeseen, josta seuraa verenvuotoja (E-vitamiini toimii antikoagulanttina, verenohentajana.) Mahdollinen puutostila taas voi johtaa hyvin monimuotoisiin oireisiin, hermostollisista häiriöistä luuston, näön ja vastustuskyvyn heikentymiseen.

Ohessa tarkempaa tietoa muutamasta E-vitamiinin hyödystä ja muista vaikutuksista.

Joitain E-vitamiinin vaikutuksia

  1. Hapettumisen estäjä

E-vitamiini suojelee elimistön soluja ja muita osia hapettumisstressin vaikutuksilta. Hapettumisstressi on sitä, kun aineenvaihdunnan seurauksena syntyvät reaktiiviset happiyhdisteet alkavat reagoimaan elimistön solujen kanssa. Antioksidantit ehkäisevät tätä neutralisoimalla näitä yhdisteitä, eli vapaita radikaaleja.

  1. Rasvahappojen suojelija

E-vitamiini on ainoa rasvaliukoinen antioksidantti, eli käytännössä se pystyy suojelemaan rasvahappoja hapettumiselta. Vastaavaa vaikutusta ei ole muilla ravintoaineilla.

  1. Verenkierron turvaaja

Koska E-vitamiini toimii käytännössä antikoagulanttina, sitä on käytetty erilaisten verenkierron häiriöiden hoitoon. Se estää mm. verihiutaleiden yhteenliimautumista ja näin tukkeutumien muodostumista verisuonissa. Yleisesti E-vitamiini ehkäisee erilaisten sydän ja verisuonitautien kehittymistä.

  1. Mahdollinen apu syövän ehkäisyyn

Eläinkokeet ovat antaneet hieman näyttöä E-vitamiinin syövältä suojaavasta vaikutuksesta. Väestötutkimuksissa huomattu, että seerumin E-vitamiinitason ja eräiden syöpämuotojen ilmenemisen välillä on käänteistä korrelaatiota. Tämä aihe vaatii kuitenkin lisää tutkimusta.

Muutamia hyviä E-vitamiinin lähteitä:e-vitamiinin lähteitä

  • Manteli- ja auringonkukkaöljy
  • Pähkinät ja pähkinäöljyt
  • Siemenet ja siemenöljyt
  • Avokado, kiivi
  • Parsa

E-vitamiinin saantisuositukset

E-vitamiinin suositeltava saanti riippuu iästä. Aikuisilla miehillä saantisuositus on n. 10 mg ja naisilla 8 mg päivässä. Raskaus tai imetys nostaa naisilla saantisuosituksen 10-11 milligrammaan. Koska elimistö sietää melko hyvin ylimääräistä E-vitamiinia, tarkkaa ylärajaa suositukselle ei ole, mutta yli 1000 milligramman säännöllisen saannin on todettu johtavan verenvuotojen lisääntymiseen.

E-vitamiinin puutosoireita ovat mm.

  • Ataksia
  • Ääreishermoston vauriot
  • Lihasheikkous
  • Verkkokalvon vauriot
  • Myopatia
  • Heikentynyt immuniteetti

E-vitamiinin yliannostusoireet

  • Veren ohentuminen

E-vitamiinituotesuosituksia

Vitamiineja tulee saada pääsääntöisesti suoraan ravinnosta. E-vitamiini on tehokkaimmillaan, kun se tulee luonnollisesta lähteestä, eikä synteettisestä valmisteesta. Ravintolisiä yleensä tulee käyttää vain osana tasapainoista ruokavaliota. Jos kuitenkin etsit laadukasta ja turvallista E-vitamiinilisää, niin suosittelemme näitä FitLine-tuotteita.; FitLine Basics, Omega3+E, Sydän Duo, Q10 Plus ja Luteiini. Muista aina noudattaa annettuja käyttöohjeita ja kiinnitä huomioita ravintoaineiden saantimäärään, jos käytä useita tuotteita samanaikaisesti.