A-vitamiinin terveysvaikutukset

a vitamiini

Tässä artikkelissa käymme lyhyesti läpi A-vitamiinia, tarpeesta vaikutuksiin ja lähteisiin. A-vitamiini tunnetaan sen välttämättömyydestä hyvälle näölle, mutta todellisuudessa sillä on paljon muitakin vaikutuksia ihmisen hyvinvoinnin kannalta.

Mitä on A-vitamiini

A-vitamiini ei ole yksittäinen aine, vaan nimitys usealle samankaltaiselle molekyylille. Näistä tavallisin ja yleisin on retinoli, josta muodostuu ihmisen elimistössä aldehydiä, retinaalia ja retinolihappoa. Karoteenit (kuten beetakaroteeni) ja kryptoksantiinit ovat A-vitamiinin esiasteita.

A-vitamiini on rasvaliukoinen ja välttämätön ihmisen kokonaisvaltaiselle hyvinvoinnille. A-vitamiinia saa vain ravinnosta, tai sen muodostuessa elimistössä esiasteaineista; näitäkin tosin saa vain ravinnosta.

A-vitamiini tunnetaan varsinkin sen merkityksestä ihmisen hämäränäölle ja luuston hyvinvoinnille. Se vaikuttaa myös mm. uusiutuvien kudosten muodostumiseen ja antioksidanttijärjestelmään. Lisäksi A-vitamiini on tärkeä solujen normaalille toiminnalle sekä ihon ja limakalvojen terveydelle.

Huomioi, että rasvaliukoisuus tarkoittaa myös yliannostusriskiä. A-vitamiini varastoituu elimistöön.

Ohessa tarkempaa tietoa muutamasta A-vitamiinin hyödystä ja muista vaikutuksista.

A-vitamiinin terveysvaikutuksia

  1. Näön hyväksi

A-vitamiini on välttämätön hyvälle näölle. Tämä johtuu siitä, että vitamiinia tarvitaan muuntamaan silmään osuva valo aivoihin kulkevaksi signaaliksi; A-vitamiini on osa rodopsiinia, jota löytyy silmien sauvasoluista. Mitä vähemmän A-vitamiinia saa säännöllisesti, sitä heikommin silmät ”nappaavat” valoa ja sitä huonommaksi näkö voi käydä. Tämä näkyy luonnollisesti ensin hämäränäössä, mutta paha puute voi alkaa vaikuttaa jo tavalliseen näköön. A-vitamiinin riittävä saanti ei pelkästään ylläpidä normaalia näkökykyä, vaan myös tukee näön hyvänä pysymistä ja hidastaa sen huonontumista iän myötä.

Verkkokalvon rappeuma eli makuladegeneraatio on kehittyneiden maiden johtava sokeudenaiheuttaja. Tarkkaan ei makuladegeneraation kaikkia syitä tunneta, mutta sen oletetaan liittyvä ikääntymisen aiheuttamaan hapettumisesta johtuvaan soluvahinkoon verkkokalvoilla. A-vitamiini auttaa näiden ehkäisyssä sen antioksidanttisten vaikutusten takia. Tutkimuksissa on huomattu, että näön huonontumisesta kärsiville yli 50-vuotiaille annettuna beetakaroteeni vähentää makuladegenraation riskiä.

  1. Vastustuskyvylle

A-vitamiini on tärkeässä osassa elimistön vastustuskyvyn ylläpitämisessä. Se osa silmän, keuhkojen, vatsalaukun ja sukupuolielinten limakalvojen ”limaa”, jonka tehtävä on vangita haitallisia bakteereita ja muita vieraita eliöitä ja aineita.

A-vitamiini osallistuu myös veren valkosolujen tuotantoon ja toimintaan. Valkosolut taistelevat bakteereita ja patogeenejä vastaan verenkierrossa, mikä on ihmisen vastustuskyvyn tärkeimpiä osa-alueita.

Jos A-vitamiinia ei saa tarpeeksi, voivat immuniteetille keskeiset toiminnot häiriintyä ja näin nostaa sairastumis- ja tulehdusriskejä. Kehittyvissä maissa, jossa esiintyy paljon A-vitamiinin puutosta, on luonnollisesti myös paljon ongelmia eri tautien kanssa.

  1. Iholle

A-vitamiinista on todettu olevan hyötyä ihon hyvinvoinnin ylläpitäjänä. Monet kosmetologit yms. määräävätkin A-vitamiinia aknen ja ryppyjen hoitoon. Erään tutkimuksen mukaan jopa A-vitamiiniriittoisen voiteen levittäminen iholle vähensi huonon ihon oireita. Vaikutus ihoon tuleen retinolin uusituvia kudoksia tukevasta ja antioksidanttisista vaikutuksista.

  1. Luustolle

On yleistä tietoa, että luuston kannalta tärkeimmät ravintoaineet ovat proteiini, kalsium ja D-vitamiini. Sitä eivät kuitenkaan kaikki tiedä, että myös A-vitamiini vaikuttaa luustoon. A-vitamiinin riittävä saanti tukee luuston hyvinvointia ja kasvua ja sen puute on yhdistetty luiden huonoon kuntoon.

Erään tutkimuksen mukaan henkilöillä, joilla on alhaiset A-vitamiiniarvot, on suurempi riski saada murtumia kuin niillä, joilla on normaalit arvot. Samoin kaikista korkeimmat arvot omaavilla oli hieman pienempi riski saada murtumia kuin normaalit arvot omaavilla. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, että runsaasti A-vitamiinia syömällä voi ehkäistä luustosairauksia, vaan kyse on useiden eri ravintoaineiden yhteistyöstä luustossa.

Muutamia hyviä A-vitamiinin lähteitä:

  • Maksatuotteet
  • Maitotuotteet
  • Porkkana ja muut oranssit kasvikset
  • Tummat hedelmät

Huom. että kasvikset eivät sisällä retinolia, vaan sen esiastetta beetakaroteenia. Ruoasta saatuna 12 mikrogramma beetakaroteenia vastaa yhtä mikrogrammaa retinolia.

A-vitamiinin saantisuositukset

A-vitamiinin suositeltava saanti riippuu iästä. Jotkin sairaudet/terveydentilat va-vitamiiniioivat vaikuttaa sen muodostumiseen ja imeytymiseen. Aikuisilla saantisuositus on n. 700-900 mikrogrammaa ja saannin yläraja n. 3000 mikrogrammaa.

A-vitamiinin puutosoireet

  • Hämäräsokeus
  • Kalpeus, kuiva iho
  • Pitkäikäisenä näön huonontuminen
  • Pitkäikäisenä luuston vauriot

A-vitamiinin yliannostusoireet

  • Maksavauriot
  • Kuiva iho
  • Hiusten lähtö
  • Sikiövauriot
  • Luuston vauriot

A-vitamiinituotesuosituksia

Vitamiineja tulee saada pääsääntöisesti suoraan ravinnosta. Ravintolisiä tulee käyttää vain osana tasapainoista ruokavaliota. Jos kuitenkin etsit sopivaa ja turvallista A-vitamiinilisää, niin suosittelemme FitLine-sarjan tuotteita.; FitLine Basics, FitLine Solunsuoja, FitLine Luteiini. Muista aina noudattaa annettuja annostusohjeita.

Leave Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *