D-vitamiinin saanti, lähteet ja terveysvaikutukset

 

d-vitamiini aurinko

Mitä on D-vitamiini

D-vitamiini ei nimestään huolimatta ole varsinainen vitamiini, vaan rasvaliukoinen sekosteroidi. Ihmiselle tärkeimmät D-vitamiinin muodot ovat eläinperäinen kolekalsiferoli (D3) sekä kasviperäinen ergokalsiferoli (D2). Maksa muuntaa iholla muodostuneen tai syödyn D-vitamiinin kalsidioli-nimiseksi aineeksi, joka varastoituu elimistöön.

D-vitamiini tunnetaan sen yhteydestä auringonvaloon; sen esimuotoa muodostuu ihmisen iholla UV-säteilyn vaikutuksesta. D-vitamiinia saa myös ravinnosta, joka on pimeässä Suomessa vähintään puolet vuodesta sen pääasiallinen lähde. Tästä syystä Suomessa usein suositellaan D-vitamiinilisän käyttöä talvisin.  D-vitamiini yhdistetään usein vain luustoon terveyteen, mutta todellisuudessa sillä on paljon tehtäviä ja vaikutusalueita ihmisen elimistössä. Sen riittävä saanti edistää mm. aivojen ja sydämen normaalia toimintaa sekä kalsiumin aineenvaihduntaa.

Ohessa tarkempaa tietoa muutamasta D-vitamiinin hyödystä ja muista vaikutuksista.

Joitain D-vitamiinin terveysvaikutuksia

  1. Vastasyntyneille tärkeä vitamiini

D-vitamiini on tärkeä ravintoaine vastasyntyneille. Tutkimusten mukaan D-vitamiini auttaa vauvan elimistöä suojautumaan näille yleisiltä vaivoilta, kuten erilaisilta ihottumilta ja astmalta. D-vitamiini edistää myös vastustuskykyä tulehdussairauksia vastaan.

  1. Pienentää syövän riskiä

Monien tutkimusten mukaan D-vitamiini on oleellinen aine solujen toiminnan ja terveyden kannalta. D-vitamiinin uskotaan jopa auttavan syöpien ehkäisyssä; se auttaa elimistöä taistelemaan syöpäsoluja vastaan ja hidastaa niiden levittäytymistä.

  1. Parantaa hedelmällisyyttä

Hedelmällisyys on kiinni monesta tekijästä, mutta tutkimusten mukaan D-vitamiini on tärkein yksittäinen vitamiini tämän ylläpitäjänä. D-vitamiini parantaa tutkimusten mukaan miehillä sperman laatua ja kohottaa testosteronitasoja.

  1. Verenkiertojärjestelmän hyväksi

D-vitamiini tukee verenkiertojärjestelmän ja sydämen terveyttä. Erään tutkimuksen mukaan vitamiinin puutoksesta kärsivällä on 40 % korkeampi riski kärsiä sydänvaivoista. Toisen mukaan verenkierron infektiot olivat kaksi kertaa yleisempiä puutteesta kärsivillä, kuin riittävästi vitamiinia saavilla.

  1. Painonhallintaan

D-vitamiinin puutteen on todettu aiheuttavan haasteita painonhallinnassa. Päivittäinen riittävä saanti D-vitamiinia auttaa pitämään energiatasot normaalina, mikä ehkäisee uupumusta ja heikotusta. Tämä mahdollistaa tehokkaamman laihduttamisen. D-vitamiini edistää myös aineenvaihduntaa, mikä on tietenkin samoin hyödyllistä liikkuville.

  1. Mielialan kohentaja

D-vitamiinin on huomattu edistävän positiivista mielialaa ja ehkäisevän alakuloisuutta ja masennusta. Tämä liittynee juuri sen vaikutukseen aivoissa. Vakava puutos on jopa yhdistetty ahdistushäiriöihin.

  1. Vahvemmat luut

D-vitamiini ei pelkästään tee luista vahvempia yksinään, vaan auttaa myös kalsiumia ja muita ravintoaineita imeytymään paremmin. D-vitamiinin riittävä saanti on näin oleellista luiden (ja hampaiden) pitkäaikaisen terveyden kannalta.

  1. Vastustuskyvyn vuoksi

D-vitamiini on immuniteetin eli vastustuskyvyn tukija. Se auttaa elimistöä taistelemaan bakteereita, tulehduksia ja muita haitallisia vaikuttajia vastaan. Kuten jo todettu, tämä pätee jopa syöpäsoluihin.

  1. Diabeteksen ehkäisyyn

D-vitamiini voi vähentää riskiä sairastua tyypin 2 diabetekseen. Suomessa tutkijat seurasivat 17 vuotta noin 4000 suomalaisen terveydentilaa. Niillä, joiden veressä oli eniten D-vitamiinia, oli 40 % pienempi riski sairastua kuin niillä, joiden veressä oli vähiten vitamiinia.

D-vitamiinin hyvä lähteitä:

  • Auringonvalo (väh. puoli tuntia päivässä)
  • Rasvaiset kalat ja näistä tehdyt tuotteet
  • Vahvistettu maito, jugurtti ja muut tuotteet
  • Kananmunat ja kananliha
  • Auringonvalossa kasvaneet metsäsienet
  • Kasvissyöjille lähinnä lisättynä ruokiin tai ravintolisänä

D-vitamiinin saantisuositukset

Suositeltava saanti riippuu iästä. Jotkin sairaudet/terveydentilat voivat vaikuttaa sen muodostumiseen ja imeytymiseen.

  • Vauvat 0-12 kk.: 10 μg
  • Lapset 1-18 v.: 15 μg
  • Aikuiset 70 v. ja yli: 20 μg
  • Raskaana olevat tai imettävät: 20 μg

Liiallinen D-vitamiinin saanti voi johtaa luiden kalkkiutumiseen sekä verisuonten, munuaisten ja sydämen kovettumiseen. Yliannostukset ovat hyvin harvinaisia, mutta mahdollisia esim. vahvojen ravintolisien liikakäytöllä.

D-vitamiinin puutosoireet

Vaikkakin elimistömme pystyy tuottamaan D-vitamiinia, varsinkin näin pohjoisessa asuvien tulee saada sitä myös ravinnosta. Auringonvalo ei yksinkertaisesti riitä tarvittavan määrän synnyttämiseen. Myös tietyistä sairauksista kärsivät voivat tarvita normaalia enemmän D-vitamiinia. Vaikka varsinainen puutos on harvinaista, epäihanteellinen saanti on melko yleistä.

Mahdollisen D-vitamiinipuutoksen oireita voivat olla:

  • Toistuva sairastelu
  • Selittämätön pahoinvointi
  • Jatkuva väsymys, uupumus
  • Kivut luustossa ja selän seudulla
  • Masentuneisuus , alakulo
  • Selittämättömät lihaskivut

Pidempiaikaisen puutoksen oireita

  • Ylipainon kartuttaminen
  • Diabeteksen kehittyminen
  • Ahdistushäiriö
  • Varsinainen masennus
  • Osteoporoosin kehittyminen

Leave Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *