Vitamiinien turvallisuus – Luota tutkimuksiin

vitamiinit turvallisuus

Vitamiinien turvallisuus ei yleensä ole ongelma. Lähtökohtaisesti kaikki vitamiinit ovat turvallisia, kunhan niiden saanti pysyy suositusten sisällä tai ei ylity jatkuvasti pitkän aikaa. Vesiliukoiset vitamiinit eivät varastoidu kovin tehokkaasti elimistöön, vaan poistuvat hien tai virtsan mukana. Rasvaliukoiset vitamiinit varastoituvat elimistöön ja näin näillä on periaatteessa olemassa yliannostusriski. Vakavia oireita esiintyy kuitenkin vain pitkäjaksoisella liikasaannilla.

Vitamiinien päivittäiset saantisuositukset

  • A-vitamiinin saantisuositus on miehille 900 mikrogrammaa ja naisille 700 mikrogrammaa. Raskaana olevilla naisilla suositus on 800 ja imettävillä 1100 mikrogrammaa.
  • B1-vitamiinin eli tiamiinin saantisuositus miehille on noin 1,3 mg. Naisille saantisuositus on noin 1,2 mg.
  • B2-vitamiinin eli riboflaviinin saantisuositus miehillä on iästä riippuen 1,3–1,6 mg. Naisten saantisuositus on noin 1,25 mg.
  • B3-vitamiinin eli niasiinin saantisuositus määritellään NE-yksikkönä (niasiiniekvivalentti). Yksi NE on joko 1 mg niasiinia tai 60 mg tryptofaania. Niasiinin saantisuositus miehillä on iästä riippuen 15-19 NE, vanhuksista nuorempiin. Naisilla saantisuositus on 13-15 NE. Suomessa niasiinin päivittäiset ylärajat on määritelty sen perusteella, onko kyseessä nikotiinihappo (10 mg) vai nikotiiniamidi (900 mg).
  • B5-vitamiinin eli pantoteenihapon saantisuositusta ei ole määritelty. Samoin sillä ei ole päivittäisen saannin ylärajaa. Valtavilla 10–20 g päiväannoksilla esiintyy esim. turvotusta ja ripulia.
  • B6-vitamiinin eli pyridoksiinin saantisuositus on miehillä 1,6 mg. Naisilla suositus on noin 1,3 mg. Turvallisen päivittäissaannin yläraja on 25 mg.
  • B7-vitamiinin eli biotiinin tarve on arvioitu olevan noin 30–60 mikrogrammaa vuorokaudessa.
  • B9-vitamiinin eli foolihapon saantisuositus aikuisille on 300 mikrogrammaa. Raskautta suunnitteleville suositellaan 400 mikrogramman päivittäisannosta. Raskaana oleville ja imettäville annos on 500 mikrogrammaa. Turvallisen saannin yläraja on 1000 mikrogrammaa.
  • B12-vitamiinia saantisuositus on noin 2 mikrogrammaa. Yhden milligramman (1000 mikrogrammaa) päiväannoksillakaan ei ole havaittu riskejä tai oireita.
  • C-vitamiinin saantisuositus aikuisilla on 75 mg. Raskaana olevilla tämä on 85 mg ja imettävillä 100 mg.
  • D-vitamiinin normaali päivittäinen saantisuositus on 10 mikrogrammaa ja yli 75-vuotiailla 20 mikrogrammaa. Turvallisen saannin raja on noin 100 mikrogrammaa.
  • E-vitamiinin päivittäinen vähimmäistarve on naisilla 8 mg ja miehillä 10 mg. E-vitamiini ei ole erityisen myrkyllistä edes suurissa määrissä; turvallisen päivittäissaannin raja on 300 α-TE eli alfa-tokoferoliekvivalenttiyksikköä.
  • K-vitamiinin saantisuositus on aikuisilla 70-140 mikrogrammaa vuorokaudessa.

Yleisesti sanottuna rasvaliukoisia vitamiineja täytyy syödä 10-kertainen annos ja vesiliukoisista vitamiineista (käytännössä vain B6-vitamiini) 20-kertainen annos, jotta oireita esiintyisi.

Ravintolisien turvallisuudesta

Vitamiinivalmisteet, kuten muutkin ravintolisät, ovat elintarvikkeita, eli ne ovat lähtökohtaisesti turvallisia kun noudattaa annostus- ja käyttöohjeita. Elintarvikkeiden turvallisuus lähtee aina puhtaista ja luonnollisista raaka-aineista. Valmistusmenetelmät ovat nykyään sen verran kehittyneitä, että myrkyllisten aineiden pitoisuudet saadaan minimoitua.

Tuotteiden laadusta vastaa ensisijaisesti niiden valmistaja ja myyjä. Suomessa ravintolisiä valvoo Evira. Ravintolisän myyjän tai valmistajan velvollisuus on vetää tuote markkinoilta, jos tuotteen turvallisuutta on syytä epäillä.

Standardit ja hyvät toimijat

Mistä tunnistaa turvallisen ravintolisän/vitamiinin? Tähän ei ole muuta vastausta, kun varmistaa että tuote on Eviran hyväksymä, sen koostumus ja valmistaja on merkitty selkeästi ja että valmistaja noudattaa alan standardeja. Erilaisia kansainvälisiä, eurooppalaisia ja suomalaisia turvallisuusluokituksia on paljon; esimerkiksi GMP (good manufacturing practice) ja ISO (international standard) ovat tunnettuja, kansainvälisiä tuotantostandardeja.

Esimerkiksi Suomessakin myytäville PM-International-nimisen yrityksen FitLine-ravintolisät valmistetaan GMP- ja ISO-standardien mukaan. Lisäksi tuotteiden laatuvalvonnasta vastaa saksalainen tarkastuslaboratorio, jonka toiminta on DIN:in (saksalainen standardi) mukaista. Tuotteet on myös listattu Kölnin listalle (Cologne List), eli ne eivät ole urheilijoilta kiellettyjä.

Vitamiinivalmisteita ostaessa kannattaa aina suosia pitkäaikaisia toimijoita, joilla on todisteet laadukkaista tuotteista. Tuotteiden ostaminen verkosta epämääräiseltä toimijalta, jolla ei ole helposti löydettävissä tutkimustuloksia, ei ole suositeltavaa. Esimerkiksi Aasiassa on paljon ravintolisiä myyviä yrityksiä, joiden toiminta ei ole eurooppalaisten alan luokitusten mukaista. Kun standardien mukaisia vitamiinivalmisteita käyttää ohjeistusten mukaisesti, ei terveysriskejä yleensä ole. Ravintolisien yms. käytössä tulee kuitenkin konsultoida lääkäriä, varsinkin jos kärsii jostain ruoka-aineallergioista, sairauksista tms.

 

Lähteitä:

http://www.terve.fi/ravintolisat/yleistietoa-vitamiineista-ja-kivennaisaineista

http://www.fimea.fi/

https://www.sfs.fi/

https://www.evira.fi/

https://en.wikipedia.org/wiki/Good_manufacturing_practice

https://www.din.de/en/about-standards/din-standards

https://www.koelnerliste.com/en/

Leave Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *