Vitamiinit hiuksille – Kasvuun ja kauneuteen

vitamiinit hiuksille

Hyvinvoivia hiuksia pidetään terveyden ja kauneuden merkkinä. Hiukset heijastavatkin kehon yleistä tilaa tietyssä määrin. Hiukset ja koko keho tarvitsevat monia ravintoaineita kasvaakseen ja pysyäkseen kunnossa. Eri ravintoaineiden puutostilojen on huomattu aiheuttavan mm. hiusten ohenemista, kuivumista ja putoamista.

Perimä, ikä, hormonitasot ja muut tekijät vaikuttavat palon hiusten runsauteen ja vahvuuteen, mutta ravitsemus on aina tärkeässä asemassa hiustenlähdön estämisessä. Alla luettelen hiusten kannalta tärkeimmät vitamiinit vaikutuksineen.

A-vitamiini

Kaikki solut tarvitsevat A-vitamiineja kasvaakseen. Hiukset ovat ihmisen kehon nopeimmin kasvava kudos ja A-vitamiinin tarve on sen mukainen. A-vitamiini auttaa talirauhasia toimimaan oikealla tavalla ja ylläpitämään päänahan kosteustasapainon.

A-vitamiinin saannin kanssa ei tule tehdä ylilyöntejä, sillä yliannostusriski on olemassa. Hyviä A-vitamiinin lähteitä ovat bataatit, porkkanat, kurpitsat, pinaatti ja kiinankaali sekä maito, munat, jugurtti ja kalanmaksaöljy.

B-vitamiinit

Yksi tärkeimmistä vitamiineista hiusten kannalta on B7, eli biotiini. Tutkimuksissa on huomattu yhteys biotiinin puutteen ja hiustenlähdön välillä. Biotiinia saa kuitenkin melko hyvin normaalista ravinnosta, eli sen puute ei ole kovin yleistä. Biotiinivalmisteet ovat silti yleisimpiä hiusten ja kynsien kuntoa tukevia ravintolisiä. Muut B-vitamiinit auttavat rakentamaan punasoluja, jotka kuljettavat happea ja ravinteita päänahkaan ja karvatuppiin, edistäen hiusten kasvua.

B-ryhmän vitamiineja saa monista ruoista, mm. täysjyvästä, manteleista, lihasta, kalasta, meren elävistä ja tummanvihreistä kasviksista. B12-vitamiinia saa lähinnä eläinkunnan tuotteista, joten kasvisruokailijan tulee huolehtia sen saannista erikseen.

C-vitamiini

Ns. vapaat radikaalit ovat molekyyleja, jotka suurissa määrissä hapettavat ja näin vahingoittavat elimistömme soluja. Ne voivat muun muassa heikentää hiusten kasvua ja aiheuttaa hiusten ikääntymistä. C-vitamiini on tehokas antioksidantti, joka suojelee kudoksia hapettumiselta. Se auttaa elimistöä imeyttämään rautaa, joka on sen toiminnalle välttämätön mineraali. Tämän lisäksi C-vitamiini on välttämätön kollageenin synnylle; kollageeni on hiusten ja muiden kudosten rakenteelle tärkeä proteiini.

Muun muassa sitrukset, mansikat, paprika ja guava ovat hyviä C-vitamiinin lähteitä.

D-vitamiini

Alhaiset D-vitamiinitasot on yhdistetty alopeciaan. Tämä on tila, jossa elimistö harhautuu luulemaan, että karvatupessa on haitallisia mikrobeja, mikä käynnistää puolustusreaktion. Kyseessä on siis allergista reaktiota muistuttava tila, joka tuhoaa hiuksia. Alopecia johtaa merkittävään hiustenlähtöön. Kun elimistö saa riittävästi D-vitamiinia, tämän vaivan riski pienenee. D-vitamiini auttaa myös kokonaan uusien karvatuppien synnyssä.

Suomessa D-vitamiinin riittävän saannin turvaamiseksi kannattaa turvautua säännöllisesti nautittuun ravintolisään. Muita hyviä lähteitä ovat mm. kala ja kalaöljy, kananmunat, maitovalmisteet ja sienet.

E-vitamiini

E-vitamiini on C-vitamiinin tavoin antioksidantti, eli se suojelee koko elimistöä vapailta radikaaleilta. Riittävä saanti tukee kaikkien kehon kudosten terveyttä. Erään tutkimuksen mukaan hiustenlähdöstä kärsivät kokivat 35 % nousun hiusten kasvussa nautittuaan E-vitamiinilisää 8 kuukauden ajan. Hallintaryhmä koki vain 0.1 % nousun.

Auringonkukan siemenet, punainen paprika, aprikoosit, mantelit, pinaatti, avocado, täysjyvä ja kasvisöljyt ovat hyviä E-vitamiinin lähteitä.

Yhteenveto

Yleisesti terveellinen ja monipuolinen ruokavalio auttaa hiuksia pysymään kunnossa vanhuuteen asti. Samoin epäterveellinen ravinto vahingoittaa hiuksia pitkällä tähtäimellä. Vältä valmisruokia, teollisia kevyttuotteita, turhaa suolaa, huonoja rasvoja, valkoista leipää ja sokerisia tuotteita. Näiden sijaan lisää ruokavalioon enemmän hyviä rasvoja (kasvisrasvat, kalaöljy) kasviksia, kananmunaa, pähkinöitä ja siemeniä sekä täysjyvää ja tummaa leipää.

Leave Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *