Parhaat vitamiinit ihon hyvinvointiin

Ihon terveys heijastaa yleistä terveyttä

mineraalit iho

Iho on ihmiskehon suurin elin ja siinä mielessä kiinnostava, että se heijastelee koko kehon yleistä terveyttä melko tehokkaasti. Tästä syystä ihon terveydestä huolehtiminen ei ole vain esteettinen asia, vaan oleellinen osa yleistä hyvinvointia.
Ravintoaineiden tarpeellinen saaminen auttaa pitämään ihon terveenä ja nuorekkaana. Käytännössä tämä tarkoittaa tummien alueiden, punaisuuden, ryppyjen, karheuden ja kuivuuden vähentymistä. Vitamiinien saanti ehkäisee myös vakavampia oireita, kuten ihosyövän syntyä.

Miltei minkä tahansa ravintoaineen puutos voi näkyä iholla. Jotkin kuitenkin menevät ylitse muiden. Alla neljä ihon terveyden ja puhtauden kannalta tärkeintä vitamiinia. Näitä vitamiineja voit saada tasapainoisesta, monipuolisesta ja terveellisestä ruokavaliosta tai vaihtoehtoisesti esim. lisäravinteista.

D vitamiini

D-vitamiinia syntyy elimistössä, kun auringonvalo imeytyy ihoon ja muuntaa kolesterolia kyseiseksi aineeksi. Maksa ja munuaiset vievät D-vitamiinin kehon eri osiin tuottamaan uusia soluja, mukaan lukien iholle. D vitamiini vaikuttaa etenkin ihon sävyyn. Jotain näyttöä on myös vitamiinin tehosta psoriasiksen ehkäisyssä.
Suomen valtion antama D vitamiinin vähimmäissaantisuositus on Suomessa 10 µg/vrk lapsille ja aikuisille. Yli 60-vuotiaiden saantisuositusta on nostettu 20 µg:aan ympäri vuoden. Etenkin lapsuus- ja nuoruusiän voimakkaan kasvun aikana kannattaa huolehtia D vitamiinin saannista.

D vitamiinia saa luonnollisesti mm. auringonvalosta, kalasta ja kalanmaksaöljystä. On myös monia tuotteita, joihin on lisätty D vitamiinia, kuten aamiasmuroja. Markkinoilla on myös paljon erilaisia D vitamiinivalmisteita.

kala d vitamiini

C vitamiini

C vitamiinia löytyy paljon ihon ulkoisesta ja sisäisestä kerroksesta. Koska tämä ravintoaine on antioksidantti, se auttaa pelkistämään muita kehon aineita ja onkin osa monissa kemiallisissa prosesseissa. C vitamiini auttaa muun muassa kollageenin muodostuksessa, mikä tekee ihosta kimmoisemman ja vahvemman.
Käytännössä C vitamiini ihoa kestämään rasitusta, vähentää ryppyjä ja muita ikääntymisen merkkejä ja ehkäisee ihon kuivumista ja halkeilua. Vitamiinin on myös todettu tehostavan auringonsuojien tehokkuutta.
D vitamiini saa helpoiten sitruksista, mansikoista, parsakaalista ja pinaatista. Markkinoilla on myös paljon C-vitamiinia sisältäviä ravintolisiä ja ihonhoitotuotteita. Terveimmän ihon saa aikuisten kohdalla n. 100 mg päivässä ja lapsilla iästä riippuen n. 20-40 mg päivässä. Suurin haitattomana pidettävä määrä on 1000 mg päivässä.

c vitamiini sitrus

E vitamiini

C vitamiinin tavoin E vitamiini on antioksidantti. Sen pääasiallinen tarkoitus ihonhoidossa on auringonvalon negatiivisilta vaikutuksilta suojaaminen. Iholla se käytännössä imee haitallista UV-säteilyä itseensä. Tämä kuitenkin johtaa sen tuhoutumiseen, eli runsaasti auringossa oleskelevat tarvitsevat hieman enemmän E vitamiinia, kuin aurinkoa välttävät.
E vitamiinia syntyy kehossa normaalisti ihon talirauhasissa ja se auttaa normaalin kosteustasapainon säilyttämisessä. E vitamiinin on todettu auttavan tummien läikkien, punaisuuden, ryppyjen ja kuivan ihon hoidossa. E vitamiini toimii C vitamiinin kanssa hyvin erilaisissa auringonsuojatuotteissa.

Parhaiten E vitamiinia saa ravinnosta; pähkinöistä, siemenistä ja auringonkukkaöljystä.

e vitamiini lähde

K vitamiini

K vitamiinilla on tärkeä tehtävä veren hyytymisen vahvistajana, mikä auttaa kehoa parantumaan haavoista, mustelmista, naarmuista ja muista vahingoista. Näin K vitamiini on oleellinen myös ihonhoidossa, oli kyse sitten raskausarvista/venymisjäljistä, haavoista, arvista, tummista läikistä, näkyvistä verisuonista tai tummista silmänympäryksistä.
K vitamiinia saa ravinnosta mm. pinaatista, kiinankaalista, salaatista, kaalista ja virheistä pavuista. Ravinnon lisäksi K vitamiinia lisätään moniin ihonhoitotuotteisiin, erityisesti silmänympärysvoiteisiin.

k vitamiini lähde

Muista kohtuus

Ravitsemusasioissa kannattaa aina tukeutua lääkärin apuun, jos mahdollista. Kaupan hyllyllä myytävät ihonhoitotuotteet ja ravintolisät ovat lähtökohtaisesti turvallisia, mutta mikäli saat jo tarvittavan määrän jotakin vitamiinia ravinnosta, ei sen saantia kannata lisätä. Pahimmillaan vitamiinin liikasaanti voi johtaa sivuoireisiin.

Leave Comment

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *